Ogólne zasady ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami

czas czytania: 3,5 minuty
Logotypy 4 niepełnosprawności: ruchowej, słuchu, wzroku, problemów natury psychologicznej

W przypadku ogłoszenia ewakuacji, za bezpieczne dotarcie osoby ze szczególnymi potrzebami do wyznaczonego punku zbiórki poza strefę zagrożenia odpowiada Administrator obiektu lub upoważniony pracownik, kierujący lub wspomagający ewakuację.

W uzasadnionych sytuacjach, w szczególności dotyczących osób ze szczególnymi potrzebami, ewakuacja może być przeprowadzona etapami:

  • etap I polega na przemieszczeniu do miejsca bezpiecznego oczekiwania na uzyskanie pomocy w ewakuacji oraz skutecznego poinformowania osób odpowiedzialnych za ewakuację o oczekujących osobach;
  • etap II polega na udzieleniu pomocy w ewakuacji przez właściwe osoby (np. przeszkolone w zakresie stosowania środków uratowania jak krzesełka czy koce ewakuacyjne) lub profesjonalne służby ratownicze.

Personel obiektu, czyli pracownicy dziekanatów, administracji, obsługa techniczna budynków oraz nauczyciele akademiccy po usłyszeniu sygnału alarmowego zobowiązani są do:

a) Przerwania wykonywanych czynności, zajęć dydaktycznych

b) Wyjścia z pomieszczeń i sal wykładowych oraz koordynowania wyjścia pozostałych osób (współpracowników, studentów, itp.)

c) Kierowania się do najbliższej ewakuacyjnej klatki schodowej oraz wyjście z obiektu i ustawienie się w miejscu  zbiórki

d) Stosowania się do poleceń osób kierujących ewakuacją.

Osoby pełniące rolę koordynującą (kierownicy, wykładowcy) w momencie ogłoszenia ewakuacji:

a) wykonują działania związane z organizacją wyjścia z pomieszczeń biura lub sali wykładowej,

b) w sposób spokojny i nie budzący paniki koordynują opuszczenie pomieszczeń przez pozostałe osoby,

c) wspomagają organizację ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami poprzez:

  • indywidualne poinformowanie tych osób o sytuacji ewakuacji,
  • określenie potrzeb w zakresie ewakuacji, 
  • skutecznego przekazania informacji osobom kierującym ewakuacją o osobach ze szczególnymi potrzebami oczekujących na ewakuację,
  • w razie możliwości osobistego udzielenia pomocy w ewakuacji lub przemieszczeniu, lub skoordynowania udzielenia takiej pomocy, lub wskazanie i pomoc w dotarciu do miejsca bezpiecznego oczekiwania na uzyskanie pomocy od osób kierujących ewakuacją lub profesjonalnych służb ratowniczych.

Pamiętaj!

  • W sytuacji ewakuacji należy stosować się do poleceń osób kierujących ewakuacją oraz pełniących rolę koordynującą.
  • Celem ewakuacji jest bezpieczne dotarcie do wyznaczonego punku zbiórki poza strefę zagrożenia.
  • W uzasadnionych sytuacjach ewakuacja może być przeprowadzona etapami: najpierw przemieszczenie do miejsca bezpiecznego oczekiwania na uzyskanie pomocy oraz poinformowania osób odpowiedzialnych za ewakuację o oczekujących osobach, następnie  udzielenie pomocy w ewakuacji przez właściwe osoby.

Wskazówki dotyczące ewakuacji osób z niepełnosprawnością ruchową

Logo symbolizujące niepełnosprawność ruchową - osoba na wózku

  1. Jeśli nie wiesz jak pomóc zapytaj. Zanim zaczniesz pomagać komunikuj swoje zamiary.
  2. W sytuacji, gdy nie ma możliwości ewakuowania, do punktu zbiórki na zewnątrz budynku, pomóż dotrzeć do miejsca bezpiecznego oczekiwania na pomoc w ewakuacji i jak najszybciej powiadom kierującego ewakuacją oraz służby ratownicze. Miejscem bezpiecznego oczekiwania może być miejsce w oddzielnej strefie pożarowej, położone w kierunku przeciwnym do miejsca rozprzestrzeniania się zagrożenia. Wskazówek w zakresie wyboru miejsca mogą udzielić osoby kierujące ewakuacją.
  3. Pomagając możesz użyć sprzętu ewakuacyjnego (maty/krzesła ewakuacyjne) jeśli znajduje się w budynku, ale pamiętaj:

Podczas ewakuacji działania polegające na przenoszeniu, dźwiganiu, lub używaniu sprzętu ewakuacyjnego  podejmuj tylko  w sytuacji koniecznej! Nieumiejętna próba udzielenia pomocy może doprowadzić do zrzucenia lub upadku osoby ewakuowanej lub własnej kontuzji. Osobistego przenoszenia lub podobnych działań mogą podjąć się osoby, które posiadają odpowiednie umiejętności (np. w zakresie bezpiecznych technik przenoszenia) oraz możliwości fizyczne.

Wskazówki dotyczące ewakuacji osób z niepełnosprawnością wzroku

Logo symbolizujące niepełnosprawność wzroku - osoba z laską
  1. Jeśli nie wiesz jak pomóc zapytaj. Zanim zaczniesz pomagać komunikuj swoje zamiary.
  2. Zanim nawiążesz kontakt fizyczny, uprzedź o tym: wymień swoje imię i powiedz  co się dzieje.
  3. Chcąc poprowadzić osobę niewidomą do punktu zbiórki, zaproponuj jej swoje ramię (osoba niewidoma chwyta rękę tuż nad łokciem). Nie chwytaj ani nie ciągnij za rękę osoby niewidomej. Prowadź osobę niewidomą tak, aby podążała pół kroku za Tobą.
  4. Jeśli musisz przejść przez wąski korytarz lub tłum ludzi poinformuj o tym, a następnie poinstruuj, aby osoba niewidoma szła za tobą, trzymając rękę na twoim ramieniu lub tuż pod łokciem.
  5. Idąc opisuj otoczenie i wskazuj przeszkody, używając informacji zrozumiałych w sposób bezwzrokowy, np. „skręt w lewo”, „schody w dół”, itp. Ostrzegaj przed każdą przeszkodą lub zmianą sposobu przemieszczania się np. aby w razie potrzeby przesunęła się lub pochyliła.
  6. W sytuacji nagłego niebezpieczeństwa natychmiast ostrzegaj (osoba niewidoma nie zauważy niebezpieczeństwa), wydając krótkie, zrozumiałe polecenia, np. „stój”, „pochyl się”, itp. po czym wyjaśnij sytuację,

Wskazówki dotyczące ewakuacji osób głuchych i osób z niepełnosprawnością słuchu

Logo symbolizujące niepełnosprawność słuchu - migające dłonie
  1. Skutecznie poinformuj osobę głuchą o sytuacji ewakuacji – sam dźwiękowy sygnał ostrzegawczy nie zostanie odebrany.
  2. W razie potrzeby zwróć uwagę osoby głuchej dotykając jej ramię.
  3. Jeśli masz możliwość zapisz informację (np. na telefonie, na kartce, na tablicy w sali) – komunikat powinien być krótki i jednoznacznie zrozumiały np. „pożar – opuść budynek”, „pożar – idź za mną”. Dla części osób głuchych zrozumiały będzie komunikat, odczytany  z ruchu ust – użyj tej formy komunikacji tylko, gdy masz pewność, że zostanie ona zrozumiana.

Wskazówki dotyczące ewakuacji osób z  problemami natury psychologicznej

Logo symbolizujące problemy natury psychologicznej - kształt ludzkiej głowy z wyeksponowanym w niej móżgiem
  1. Traktuj każdą osobę jako indywidualną jednostkę.
  2. Zapewnij, o swojej pomocy; formułuj komunikaty w sposób spokojny i zrozumiały.
  3. W sytuacji ataku panicznego lęku odwróć uwagę, zadawaj pytania, informuj o podejmowanych czynnościach, pomóż osobie zapanować nad oddechem np. poprzez głośne liczenie lub oddychanie do papierowej torebki.