Model wspierania studentów z zaburzeniami i chorobami psychicznymi na Uniwersytecie Warszawskim

czas czytania: 2,5 minuty

Studenci doświadczający problemów w obszarze zdrowia psychicznego to stale rosnąca grupa osób zgłaszająca potrzebę wsparcia podczas studiów. Osoby doświadczające kryzysów zdrowia psychicznego stanowią liczną reprezentację na tle około tysiąca wszystkich studentów zgłaszających się do BON z powodu sytuacji zdrowotnej.

BON UW zapewnia osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności: osobom z chorobami przewlekłymi, osobom w spektrum autyzmu, osobom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, osobom g/Głuchym, osobom z doświadczeniem kryzysu psychicznego realizację ich praw i obowiązków jako studentów, doktorantów i pracowników Uniwersytetu Warszawskiego, a także jako kandydatów do podjęcia studiów na Uniwersytecie Warszawskim.

Najczęstszymi chorobami i zaburzeniami psychicznymi, z jakimi zgłaszają się studenci, są:

  • zaburzenia nastroju: zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, reaktywne zaburzenia depresyjne występujące w ścisłym związku z trudnymi wydarzeniami;
  • różnego rodzaju zaburzenia lękowe takie jak fobia społeczna, reakcje lękowe, trudności w radzeniu sobie ze stresem na przykład z egzaminacyjnym czy związanym z obciążeniami na uczelni;
  • obciążenia psychiczne wynikające z sytuacji życiowej studenta, śmierci kogoś bliskiego, długotrwała choroba studenta mająca swoje psychologiczne konsekwencje, utrzymująca się trudność mająca wpływ na stan psychiczny studenta;
  • kłopoty osobowościowe, problemy w zakresie motywacji i samorealizacji,  odnoszące się do nauki, jak również do konkretnych, ważnych dla studenta aspektów życia;
  • schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne;

Z uwagi na duże zróżnicowanie problemów związanych z zaburzeniami i chorobami psychicznymi BON  nie proponuje uniwersalnego schematu pomocy dla tej grupy studentów. Model wsparcia konstruowany jest indywidualnie.  Podstawą jest konsultacja, której celem jest poznanie trudności, jakie pojawiają się w procesie studiowania oraz oczekiwań dotyczących zakresu wsparcia. W trakcie konsultacji pracownik BON stara się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jaki jest problem studenta i w jaki sposób utrudnia on lub uniemożliwia studentowi funkcjonowanie na uczelni?
  • Czy dostarczona dokumentacja wskazuje na powody zdrowotne uzasadniające planowanie ii stosowanie indywidualnych rozwiązań w stosunku do danego studenta, czy też konieczna jest dodatkowa specjalistyczna konsultacja w biurze?
  • Jakie rozwiązanie byłoby pomocą dla studenta, a nie próbą zmniejszania wymagań wobec niego?
  • Czy proponowane dla danego studenta rozwiązanie powinno mieć raczej długo, czy krótkofalowy charakter?

Analiza dokumentacji jest ważnym elementem diagnozy, powierzona BON dokumentacja jest poufna. Analizie podlegają zarówno dokumenty medyczne dostarczona przez studenta, jak również opinie przygotowane przez specjalistów współpracujących z BON (psychologowie, lekarz psychiatra).

Zadaniem konsultantów BON jest zebranie wszystkich potrzebnych danych, konstrukcja modelu wsparcia, a w konsekwencji przedstawienie dziekanowi jednostki dydaktycznej rekomendacji dotyczących zakresu i charakteru proponowanych zmian. Tak prowadzona diagnoza funkcjonalna sytuacji studenta pozwala najlepiej odpowiedzieć na realne problemy.

Wszystkie stosowane rozwiązania nie obniżają poziomu merytorycznego kursów oraz nie naruszają jego kluczowych elementów. Poniżej przedstawione dokumenty prawne szczegółowo regulują zakres możliwych do wprowadzenia zmian.

  • Uchwała nr 156 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 17 grudnia 2003 r. w sprawie  studiowania osób niepełnosprawnych w Uniwersytecie Warszawskim,
  • Zarządzenie nr 5 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków studiowania osób niepełnosprawnych w Uniwersytecie Warszawskim,
  • Szczegółowe zasady z dnia 30 czerwca 2005 roku w sprawie wprowadzania i stosowania rozwiązań alternatywnych wobec studentów niepełnosprawnych.

Od 2022 roku Centrum Pomocy Psychologicznej Uniwersytetu Warszawskiego jako jednostka administracji centralnej  zajmuje się wsparciem psychologicznym społeczności uniwersyteckiej. Zespół Centrum Pomocy Psychologicznej UW tworzą specjaliści, udzielający bezpłatnego wsparcia w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości osoby zgłaszającej się. Kierownikiem CPP UW jest mgr Katarzyna Stankiewicz. Centrum Pomocy Psychologicznej Uniwersytetu Warszawskiego (CPP UW) jest miejscem, do którego mogą zgłosić się studenci/studentki, doktoranci/doktorantki i pracownicy/pracowniczki naszej Uczelni, gdy znajdują się w kryzysie psychicznym, potrzebują wsparcia psychologicznego lub pomocy w adaptacji do nowych wyzwań.

CPP mieści się przy ulicy Pasteura 7 na Ochocie (jest to dawny budynek Wydziału Fizyki, wejście od ulicy Banacha, I piętro).