Model wsparcia studentów z niepełnosprawnościami na Uniwersytecie Warszawskim – główne założenia

czas czytania: mniej niż minuta

Z wprowadzenia do poradnika : „Niniejsze opracowanie powstało na bazie wieloletniego doświadczenia pracowników Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON), a także opinii studentów i pracowników uczelni. Stanowi ono próbę zdefiniowania granic bezpośredniego wsparcia oraz sposobu na zapewnienie dostępności oferty studiów.

Mając na uwadze długą perspektywę działań Uczelni na rzecz rozwijania dostępności, począwszy od roku 1991, kiedy to zostało utworzone stanowisko Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych, poprzez utworzenie Biura ds. Osób Niepełnosprawnych oraz przyjęcie przez Uniwersytet Warszawski w 2003 roku Uchwały w sprawie warunków studiowania osób niepełnosprawnych, można stwierdzić, że w wyniku konsekwentnego działania udało się rozwinąć systemową, gwarantowaną procedurami oraz regulacjami prawnymi ofertę wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, a także przygotować dostępną przestrzeń akademicką (…).

Dzięki możliwości realizacji projektu „Uniwersytet dla wszystkich – level up” udało się m. in. wypracować zintegrowany model wsparcia dla studentów ze złożoną sytuacją zdrowotną m.in. wiążącą się ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze spektrum autyzmu. Opracowano regulacje wskazujące na procedury zarządzania dostępnością architektoniczną i cyfrową, stworzono nowy regulamin transportowy i katalog dostępnego wsparcia. Wypracowano model organizacji studiów w oparciu o indywidualną analizę potrzeb studenta zakładający wsparcie we wszystkich obszarach wymagających dostosowania, takich jak: wsparcie asystenckie, psychologiczne, technologiczne, infrastrukturalne i mentorskie”.