Zasada 2 – Funkcjonalność
Dostępne funkcjonalności muszą być możliwe do użycia i wykorzystania niezależnie od używanych technologii wspomagających czy sposobu korzystania. Spełnienie tej zasady wymaga wypełnienie 5 wytycznych oraz 17 kryteriów sukcesu.
Należy umożliwić wszystkim użytkownikom, aby mogli znajdować i używać treści oraz funkcji, niezależnie od tego, jak nawigują (np. za pomocą samej klawiatury, samej myszy). Można to osiągnąć między innymi poprzez:
- możliwość obsłużenia wszystkich funkcji za pomocą samej klawiatury,
- opcję odtwarzania, wstrzymywania i zatrzymywania poruszających się treści
- brak migających treści i możliwość wyłączania ruchomych elementów przez użytkownika,
- link pozwalający przeskoczyć szybko do treści („przejdź do treści”)
- zrozumiałe i pasujące do treści tytuły stron,
- zrozumiałe linki, których treść wyraźnie mówi dokąd prowadzą
- nagłówki, które jasno opisują treści i etykiety jasno opisujące co wpisać w dane pole formularza,
- dobrą widoczność elementu, który jest w danym momencie wybrany za pomocą klawiatury (fokus),
- unikanie złożonych gestów na ekranach dotykowych lub zapewnienie dla nich prostszej alternatywy,
- możliwość wyłączania i zmiany skrótów klawiaturowych.
Wytyczna 2.1 – Dostępność z klawiatury |
---|
Zapewnij dostępność wszystkich funkcjonalności za pomocą klawiatury |
Kryterium sukcesu 2.1.1 – Klawiatura (A) Cała funkcjonalność strony (wszystkie obszary) muszą być dostępne za pomocą klawiatury. Kryterium sukcesu 2.1.2 – Brak pułapki na klawiaturę (A) Użytkownik powinien móc poruszać się po wszystkich elementach nawigacyjnych strony, używając jedynie klawiatury. Strona nie może posiadać pułapek fokusa tzn. obszarów, z których nie jest możliwe wyjście jedynie za pomocą klawiatury (niezbędna jest akcja np. myszą). Kryterium sukcesu 2.1.4 – Jednoliterowe skróty klawiszowe (A) Jeśli zastosowane są jednoliterowe skróty klawiszowe, musi istnieć możliwość ich wyłączenia albo zmapowania z dodatkowymi klawiszami funkcji np. Alt, Ctrl, lub aktywacja tylko dla komponentu, który obecnie jest aktywny (posiada ustawiony fokus). |
Wytyczna 2.2 – Wystarczająca ilość czasu |
---|
Zapewnij użytkownikom wystarczająco dużo czasu na przeczytanie i skorzystanie z treści. |
Kryterium sukcesu 2.2.1 – Możliwość dostosowania czasu (A) Należy zapewnić użytkownikowi wystarczająco dużo czasu na wykonanie czynności, bez niespodziewanych zmian treści, które mogą być wynikiem nałożonego limitu czasowego. Jeśli strona lub aplikacja ma limit czasowy na wykonanie danego zadania, należy zapewnić opcję jego wyłączenia, ustawienia lub zwiększenia. Wyjątek stanowią zdarzenia czasu rzeczywistego (np. aukcje). Kryterium sukcesu 2.2.2 – Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywanie, ukrywanie (A) Dla wszystkich informacji zmieniających się automatycznie musi być zapewniony mechanizm, który pozwoli na ich zatrzymanie, wstrzymanie lub ukrycie. |
Wytyczna 2.3 – Ataki padaczki – Migotanie |
---|
Prezentuj treść tak, aby nie wywoływała napadów padaczkowych. |
Kryterium sukcesu 2.3.1 – Trzy błyski lub przekaz podprogowy (A) Nie należy umieszczać treści, które migają więcej niż 3 razy na sekundę. |
Wytyczna 2.4 – Możliwość nawigacji |
---|
Zapewnij użytkownikowi narzędzia pomagające w nawigacji i znalezieniu treści. Ułatw określenie, gdzie użytkownik aktualnie się znajduje w strukturze aplikacji czy strony. |
Kryterium sukcesu 2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków (A) Należy zapewnić możliwość przechodzenia, bez ponownego załadowania strony, do istotnych treści serwisu, np. przy użyciu kotwic i specjalnego odnośnika na początku strony umożliwiającego pominięcie powtarzających się na podstronach stałych elementów. Taki odnośnik może być ukryty wizualnie. Innymi rozwiązaniami służącymi spełnieniu tego kryterium są znaczniki blokowe (header, nav, main, article, section, aside, footer) przeznaczone do określenia kluczowych obszarów strony (tzw. punkty orientacyjne) oraz prawidłowo stosowane nagłówki. Kryterium sukcesu 2.4.2 – Tytuły stron (A) Każda podstrona serwisu internetowego powinna mieć unikalny, zrozumiały i możliwie krótki tytuł. Tytuły stron pełnią ważną funkcję informującą dla użytkowników niewidomych. Zalecane jest konstruowanie tytułów od szczegółu do ogółu, tzn. najpierw podajemy nazwę bieżącej strony, potem nazwę kategorii, a na końcu całego serwisu. Poszczególne części można oddzielić np. myślnikiem. Np. „Pomoc transportowa – Usługi dla studentów – Serwis BON UW”. Kryterium sukcesu 2.4.3 – Kolejność fokusu (A) Kolejność nawigacji po linkach, elementach formularzy, itp. (np. przy pomocy klawisza Tab) powinna być logiczna i intuicyjna. Kryterium sukcesu 2.4.4 – Cel linku (w kontekście) (A) Wszystkie elementy aktywne, takie jak linki, przyciski formularza, czy obszary aktywne map odnośników muszą być jednoznacznie nazwane lub opisane. Jeśli cel linku zostanie otwarty w nowym oknie, informacja o tym powinna być zawarta w treści tego odnośnika. Kryterium sukcesu 2.4.5 – Wiele dróg (AA) Serwis powinien umożliwiać różne sposoby odnajdywania informacji w nim zawartych. Kryterium powinno być spełnione przez szereg narzędzi umożliwiających docierania do treści: menu strony, wyszukiwarka, mapa strony, ścieżka okruszków, tagi, podpowiedzi (np. strony powiązane, najczęściej odwiedzane itp.) i inne rozwiązania. Różne sposoby docierania do treści to różne narzędzia wygodne dla różnych użytkowników i ich przyzwyczajeń. W niektórych, szczególnych przypadkach, udostępniana różnorodność może być istotna dla zapewnienia dostępności treści. Kryterium sukcesu 2.4.6 – Nagłówki i etykiety (AA) Nagłówki i etykiety muszą w sposób czytelny, zrozumiały i jednoznaczny opisywać temat, treść lub jej cel. Nagłówki są ważnym narzędziem organizacji treści na stronach oraz wzrokowej i bezwzrokowej nawigacji. Powinny w sposób logiczny i jasny porcjować informacje na stronie. Każda strona powinna posiadać jeden nagłówek poziomu 1, i dowolną ilość nagłówków niższych poziomów zorganizowanych hierarchicznie w sposób ciągły. Kryterium sukcesu 2.4.7 – Widoczny fokus (AA) Obsługując serwis z klawiatury, użytkownik musi widzieć, na którym aktywnym elemencie się znajduje. Niezbędne jest także widoczne oznaczanie zdarzeń wskazania, kliknięcia, odwiedzenia. |