WCAG — wytyczne dotyczące dostępności stron internetowych

strona 2 z 5czas czytania: 13,5 minuty
Wytyczna 1.3 – Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) prezentacja zawartości
Twórz treści, które mogą być prezentowane na różne sposoby bez utraty informacji czy struktury.

Kryterium sukcesu 1.3.1 – Informacje i relacje (A)
Należy w prawidłowy sposób stosować znaczniki semantyczne dla wszystkich treści strony. Dzięki nim technologie wspomagające, używane przez osoby niewidome i niedowidzące, mogą w prawidłowy sposób zinterpretować i odczytać treść strony oraz efektywnie się po niej przemieszczać.
To kryterium jest związane z zapewnieniem czytelnego przedstawiania (także dla technologii wspomagających) informacji, struktury oraz relacji między treściami. Z tego kryterium wynika m.in. wymóg oddzielania informacji od ich prezentacji (czyli semantyki od wyglądu). Zapewnia to możliwość indywidualnego określania sposobu prezentacji treści, zależnie od potrzeb użytkownika.

Kryterium sukcesu 1.3.2 – Zrozumiała kolejność (A)
Sekwencja nawigacji oraz czytania, określona za pomocą kolejności w kodzie HTML musi być logiczna i intuicyjna. Zmiana kolejności poprzez style CSS może utrudnić odczytanie i zrozumienie treści użytkownikom, posługującym się programami odczytu ekranu, które ignorują definicje styli.
Spełnienie tego kryterium może być łatwo zweryfikowane poprzez wyłączenie styli na stronie i weryfikację kolejności i sposobu prezentowania treści przez przeglądarkę bez tzw. stylowania.

Kryterium sukcesu 1.3.3 – Właściwości zmysłowe (A)
Elementy nawigacyjne oraz komunikaty na stronie nie mogą polegać tylko na charakterystykach zmysłowych komponentów, tzn. nazwie kształtu (np. „kliknij w trójkątny przycisk”); wizualnym położeniu (np. „menu znajduje się w prawej kolumnie”); dźwięku (np. „sygnał dźwiękowy oznacza błąd”). Wymóg ten dotyczy także mechanizmów zabezpieczających jak kody CAPTCHA.

Kryterium sukcesu 1.3.4 – Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym (AA)
Układ treści nie może wymuszać orientacji wyświetlania (pionowo/poziomo), chyba że takie ograniczenie jest niezbędne (np. do pokazania układu oryginalnego układu dokumentu)

Kryterium sukcesu 1.3.5 – Określenie prawidłowej wartości (AA)
Pola wprowadzania danych powinny posiadać mechanizm weryfikacji poprawności danych oraz określania prawidłowej wartości. W szczególności dotyczy to dodawania mechanizmu sprawdzania i informowania o błędach podczas wypełniania formularzy.

Wytyczna 1.4 – Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści
Ułatwiaj oglądanie i słuchanie treści oraz oddzielanie informacji od tła.

Kryterium sukcesu 1.4.1 – Użycie koloru (A)
Nie należy używać koloru jako jedynej metody do przekazywania treści i rozróżniania elementów wizualnych, bo informacje tak wyrażone będą niewidoczne dla osób niewidomych oraz części osób słabowidzących. Obok wyróżnienia kolorem należy dodać inną cechę wyróżnienia (np. podkreślenie) lub dodatkowe oznaczenia np. *,  lub słowo „wymagane” itp.

Kryterium sukcesu 1.4.2 – Kontrola odtwarzania dźwięku (A)
Strona nie powinna automatycznie uruchamiać odtwarzania dźwięków. Dla użytkowników niewidomych dźwięki odtwarzane na stronie będą nakładać się z głosem syntezatora mowy. Wszelkie odtwarzacze multimediów na stronie muszą posiadać interfejs sterujący dostępny z klawiatury, z etykietami funkcji poszczególnych przycisków.

Kryterium sukcesu 1.4.3 – Kontrast (minimalny) (AA)
Minimalny kontrast pomiędzy tekstem lub grafikami tekstowymi a tłem powinien wynosić 4,5:1, z wyjątkiem następujących przypadków:
  • Duża czcionka (ponad 18 punktów lub 14 punktów czarnym kolorem) oraz duże grafiki tekstowe powinny posiadać kontrast przynajmniej 3:1.
  • Teksty, które są częścią logotypu lub znaku handlowego nie posiadają wymagań minimalnych odnośnie do kontrastu.
  • Nie posiadają minimalnych wymagań odnośnie do kontrastu teksty lub grafiki tekstowe, które:
    • są częścią komponentu nieaktywnego interfejsu użytkownika,
    • b są czysto dekoracyjne,
    • są częścią grafiki lub zdjęcia,
Do sprawdzenia kontrastu można użyć prostego programu np. Contrast Analyser.

Kryterium sukcesu 1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu (AA)
Strona internetowa powinna być czytelna i funkcjonalna po podwojeniu rozmiaru tekstu. Treści powinny dopasowywać się do obszaru okna, zachowując swoją czytelność. Zalecane jest dodanie na stronie mechanizmu umożliwiającego zmianę wielkości czcionek.

Kryterium sukcesu 1.4.5 – Tekst w postaci grafiki (AA)
Nie należy używać grafiki, aby przedstawić tekst, jeśli ta sama prezentacja wizualna może być zaprezentowana jedynie przy użyciu tekstu. Wyjątek stanowią logotypy i inne materiały mające charakter wizualnej identyfikacji. W tych sytuacjach należy zastosować tekst alternatywny lub tekst ukryty.

Kryterium sukcesu 1.4.10 – Dopasowanie do ekranu (AA)
Prezentacja tekstu bez konieczności przewijania w dwóch wymiarach dla: minimalna szerokość przewijania tekstu –  320 pikseli CSS, minimalna wysokość przewijania tekstu – 256 px CSS. Dopuszczalne wyjątki: obrazy, mapy, diagramy, prezentacje, duże tabele danych.

Kryterium sukcesu 1.4.11 – Kontrast elementów nietekstowych (AA)
Elementy nietekstowe dla elementów interfejsu użytkownika oraz obiekty graficzne wymagane do zrozumienia treści lub istotne do przekazania informacji, muszą zapewniać kontrast co najmniej 3:1 względem sąsiednich elementów.

Kryterium sukcesu 1.4.12 – Odstępy w tekście (AA)
Należy zapewnić prawidłowe wyświetlanie tekstu, dla wymuszonych parametrów (np. poprzez ustawienia dostępności dla osób słabowidzących):
  • Wysokość linii (odstęp między wierszami) do co najmniej 1,5-krotności rozmiaru czcionki;
  • Rozstaw następujących akapitów co najmniej 2 razy większy od rozmiaru czcionki;
  • Odstępy między literami (śledzenie) do co najmniej 0,12-krotności rozmiaru czcionki;
  • Odstępy między wyrazami do co najmniej 0,16 wielkości czcionki.
NIE oznacza to, że w podstawowym widoku dokument (strona) ma mieć takie odstępy, tylko że po ustawieniu takich odstępów cała treść jest nadal widoczna i zrozumiała.

Kryterium sukcesu 1.4.13 – Treści spod kursora lub fokusa (AA)
Zapewnienie prawidłowej obsługi elementów aktywnych, wyzwalanych wskazaniem kursorem lub fokusem: możliwość odrzucenia; przejścia do nowej zawartości; trwałość (widoczność) do momentu usunięcia wyzwalacza. Przykład: atrybut <title>; rozwijane podpowiedzi, menu dynamiczne itp.