Autorki:
dr Joanna Zawadka, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski
Joanna Beck, Instytut Biologii Doświadczalnej PAN
Gabriela Dzięgiel-Fivet, Instytut Biologii Doświadczalnej PAN
Na stronie dostępna jest również Pierwsza część podręcznika.
Ze Wstępu do publikacji, autorka: dr Magdalena Kochańska
Poradnik ten kierowany jest przede wszystkim do nauczycieli akademickich, ale może być przydatny także innym osobom, które opracowują kursy, materiały dydaktyczne bądź testy egzaminacyjne dla dorosłych. Podejmuje bowiem kwestie nauczania i uczenia się osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami neurorozwojowymi, w tym osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Prezentowane w nim zagadnienia i proponowane rozwiązania opierają się w dużej mierze na koncepcji neuroróżnorodności (ang. neurodiversity; Silberman, 2017)
[Neuroróżnorodność jest tu rozumiana jako zróżnicowanie populacyjne pod względem właściwości ośrodkowego układu nerwowego, przekładające się na zróżnicowanie poznawcze i emocjonalne populacji]
oraz mogą mieć zastosowanie w wypadku nie tylko studentów z diagnozą zaburzeń neurorozwojowych,ale także w wypadku jakichkolwiek specyficznych potrzeb studentów. Ponadto wynikają one z postulatów wielomodalnego dostępu do informacji i uwzględniają zasady uniwersalnego projektowania (ang. Universal Design for Learning – UDL; CAST,2018).
Niniejsza publikacja została opracowana w ramach projektu „Uniwersytet dla wszystkich – Level up” prowadzonego przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami Uniwersytetu Warszawskiego. Jednym z głównych celów projektu było opracowanie systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami, pozwalającego na wyrównanie szans edukacyjnych i możliwości studiowania, poprzez niwelowanie różnego rodzaju barier, w tym barier poznawczych. Przede wszystkim jednak publikacja ta została stworzona w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez bezpośrednich zainteresowanych: nauczycieli akademickich oraz studentów. Należy podkreślić, że obie te grupy mogą wymagać różnego rodzaju wsparcia w zależności od kontekstu. Z jednej strony nauczyciele akademiccy mogą potrzebować wskazówek dotyczących procesu nauczania, związanych z tworzeniem jak najkorzystniejszych warunków do nauki (np. poprzez stosowanie adekwatnych metod dydaktycznych i odpowiednio zaprojektowanych materiałów).
Z drugiej strony – sami mogą doświadczać trudności wynikających z neuroróżnorodności. Studenci natomiast nie są tylko beneficjentami stworzonych dla nich warunków dydaktycznych. Zakres ich potrzeb rozszerza się również na umiejętności efektywnego uczenia się, wykonywania zadań w grupie oraz tutoring rówieśniczy.