Autorzy:
dr Mateusz Płatos, Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Małgorzata Cychowska, Centrum Wsparcia Akademickiego BON UW
Katarzyna Płucienniczak, Centrum Wsparcia Akademickiego BON UW
prof. dr hab. Ewa Pisula, Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
![](https://cewis.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2023/05/ASD_03.03.2023-423x600.jpg)
Na stronie dostępna jest również Druga część podręcznika (zawierająca również materiały dodatkowe).
Z Wprowadzenia do podręcznika
Szanowni Państwo,
oddajemy w Wasze ręce podręcznik będący owocem trzech lat pracy nad kompleksowym modelem wspierania studentów ze spektrum autyzmu na Uniwersytecie Warszawskim (UW). Zawiera on propozycję konkretnych i w pewnym zakresie już sprawdzonych działań na rzecz tej coraz liczniejszej grupy studentów, którzy niejednokrotnie mają predyspozycje i ogromną pasję do studiowania. Napotykają jednak wiele barier, które utrudniają im, a czasem wręcz uniemożliwiają osiągnięcie zamierzonych celów. Jako specjaliści pracujący ze studentami ze spektrum autyzmu ze smutkiem obserwowaliśmy, jak wielu z nich nie otrzymuje potrzebnego wsparcia i nie daje rady ukończyć studiów.
Rozwiązanie tego problemu musi obejmować kilka poziomów:
- Skuteczne dotarcie do studenta z propozycją wsparcia na jak najwcześniejszym etapie studiów oraz wtedy, gdy pojawia się problem.
- Wsparcie studentów w przejściu między szkołą a uczelnią – udana adaptacja do nowego etapu kształcenia.
- Opracowanie i wykorzystywanie narzędzi do kompleksowej oceny potrzeb oraz zasobów studenta.
- Tworzenie i wdrażanie zindywidualizowanego planu wsparcia studenta, realizowanego we współpracy z otoczeniem studenta – wykładowcami i innymi studentami.
- Edukowanie nauczycieli akademickich i studentów w zakresie spektrum autyzmu, a także dostosowanie środowiska fizycznego – kampusu, budynków i sal – do potrzeb studentów neuroatypowych.
Powyższe elementy składają się na model, który opisujemy w niniejszym podręczniku
Powstanie podręcznika – jak i podjęcie działań w nim opisanych – było możliwe dzięki realizacji projektu „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”, którego celem było zwiększenie dostępności kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami na UW. Choć nasz model został opracowany w warunkach konkretnej uczelni, mamy nadzieję, że skorzystają z niego również inne jednostki kształcące studentów. W związku z tym używamy takich określeń, jak „instytucja wspierająca” (mając na myśli instytucję udzielającą na uczelni wsparcia studentom w spektrum autyzmu, np. Biuro Osób Niepełnosprawnych, Sekcję ds. Osób z Niepełnosprawnościami, Pełnomocnika ds. Osób z Niepełnosprawnością), czy też „specjalista” (w odniesieniu do osób zajmujących się na uczelni wspieraniem studentów w spektrum autyzmu, np. konsultantów). W naszym modelu istotną rolę odgrywają psychologowie, można więc tu znaleźć wiele informacji o roli psychologa i sposobie jego pracy.
Dla kogo jest ten podręcznik?
Z podręcznika mogą skorzystać przede wszystkim:
- psychologowie, konsultanci akademiccy i inni specjaliści wspierający na co dzień studentów ze spektrum autyzmu oraz studentów z niepełnosprawnościami,
- nauczyciele akademiccy, doktoranci, pracownicy administracji kontaktujący się ze studentami,
- – osoby zarządzające instytucjami wspierającymi studentów z niepełnosprawnościami (np. Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami) oraz studentów z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego, a także osoby odpowiedzialne za równe traktowanie; prorektorzy i prodziekani odpowiedzialni za proces kształcenia.
Jak zorganizowane są treści i jak z nich korzystać?
Podręcznik został podzielony na 7 rozdziałów.
- Rozdział 1 zawiera podstawowe informacje na temat spektrum autyzmu, w tym dotyczące mocnych stron i potencjalnych trudności tej grupy studentów.
- Rozdział 2 jest wprowadzeniem do modelu wsparcia studentów ze spektrum autyzmu, który rozwijamy w kolejnych pięciu rozdziałach.
- Rozdział 3 dotyczy planowania działań informacyjnych skierowanych do studentów o dostępnym dla nich wsparciu.
- W Rozdziale 4 opisujemy narzędzie do diagnozy funkcjonalnej studentów ze spektrum autyzmu, tj. kompleksowej oceny ich potrzeb oraz zasobów.
- Rozdział 5 dotyczy organizacji tutoringu studenckiego – indywidualnej formy wsparcia studenta w różnych obszarach związanych ze studiowaniem.
- Rozdział 6 jest poświęcony konsultacjom psychologicznym oraz grupom wsparcia dla studentów ze spektrum autyzmu.
- Rozdział 7 zawiera wskazówki dla nauczycieli akademickich przydatne w planowaniu i prowadzeniu zajęć akademickich przyjaznych dla studentów ze spektrum autyzmu.
Choć zachęcamy do zapoznania się z całym podręcznikiem, poszczególne rozdziały mogą okazać się szczególnie przydatne dla różnych grup jego odbiorców. Nauczyciele akademiccy będą zainteresowani przede wszystkim rozdziałami 1 i 7. Osoby zarządzające lub nadzorujące jednostki udzielające wsparcia studentom mogą chcieć zapoznać się z ogólnymi założeniami modelu (Rozdział 2) i sposobami docierania do studentów z ofertą wsparcia (Rozdział 3). Wreszcie, specjaliści wspierający studentów w spektrum autyzmu skorzystają z większości treści podręcznika, a w szczególności z rozdziałów 2–6, zależnie od pełnionej funkcji.
W podręczniku można znaleźć również kilka rodzajów wyróżnionych treści:
- Warto wiedzieć – dodatkowe informacje dotyczące opisywanych pojęć i zjawisk.
- Dobre praktyki – praktyczne wskazówki, których wdrożenie może zwiększyć jakość oferowanego przez uczelnię wsparcia.
- Perspektywa – cytaty z wypowiedzi studentów, wykładowców i innych osób.
- Zasoby – materiały do wykorzystania, takie jak wzory formularzy i wywiadów czy spisy
Jak uzyskać dostęp do materiałów dodatkowych?
Informacje na temat uzyskania dostępu do materiałów dodatkowych, takich jak materiały szkoleniowe i rekrutacyjne, narzędzie do diagnozy funkcjonalnej czy poradnik Autism & Uni, znajdują się na stronie www.bon.uw.edu.pl/podrecznik-autyzm.
Podziękowania
Pragniemy podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie modelu opisanego w tym podręczniku. Należą do nich przede wszystkim studenci ze spektrum autyzmu, którzy otrzymywali wsparcie w ramach projektu i dzielili się z nami swoimi doświadczeniami oraz spostrzeżeniami podczas wywiadów pogłębionych i badań ankietowych. Dziękujemy również Paniom Iwonie Nowakowskiej, Joannie Beck oraz Karolinie Dyrdzie za ich zaangażowanie na różnych etapach tworzenia modelu. Podziękowania kierujemy także do konsultantek akademickich, tutorów i tutorek oraz innych osób uczestniczących we wspieraniu studentów. Formułowane przez Państwa uwagi i sugestie były niezwykle cenne. Szczególne podziękowania składamy Pani Annie Szymańskiej za stworzenie warunków do przeprowadzenia pilotażu modelu wsparcia w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW oraz czuwanie nad jego realizacją.
Autorzy podręcznika