student w słuchawkach przed laptopem

NVDA – darmowe udźwiękowienie komputera

strona 7 z 7czas czytania: 17,5 minuty

Wbudowany w program System pomocy

Pomoc to bardzo ważna funkcja każdego programu. W przypadku komercyjnych wersji ScreenReaderów jest ona bardzo rozbudowana. Na ogół programy takie posiadają kilka różnych trybów pomocy.

W NVDA mamy do dyspozycji dwa rodzaje pomocy – pomoc klawiatury i pomoc programu.

Pomoc klawiatury to mechanizm umożliwiający zapoznanie się z rozkładem klawiszy na klawiaturze komputera oraz ze skrótami klawiaturowymi NVDA i informacją o ich działaniu. Urządzenia posiadające dotykowy ekran oraz system Windows 8, lub 10, możemy także wykorzystać do zapoznania się z gestami i przypisanymi do nich funkcjami. Ten tryb pomocy uruchamiamy kombinacją klawiszy NVDA+1. Tym samym skrótem go wyłączamy.

Po przejściu w ten tryb pomocy, NVDA zamraża działanie klawiatury. Możemy teraz naciskać klawisze bez obawy, że komputer na nie zareaguje. Wciśnięcie pojedynczego klawisza informuje nas o jego nazwie i funkcji, a naciśnięcie skrótu klawiaturowego wykorzystywanego przez NVDA, dostarcza nam informacji o jego działaniu. I tak np. po naciśnięciu klawisza “Home” usłyszymy, że wcisnęliśmy klawisz “Home”, zaś po wciśnięciu skrótu NVDA+t otrzymamy informację, że polecenie to czyta tytuł bieżącej aplikacji lub okna. Przesunięcie pojedynczym palcem na ekranie dotykowym poinformuje nas o funkcji tego gestu.

Zrzut ekranu: Rozwinięte w NVDA menu pomoc
Zrzut ekranu: Rozwinięte w NVDA menu pomoc

Zrzut ekranu: Rozwinięte w NVDA menu pomoc

Następny rodzaj pomocy, to typowy podręcznik użytkownika opisujący funkcje programu, wykaz skrótów klawiaturowych, informacje o wprowadzonych nowościach, strona domowa programu oraz dokument zawierający licencję użytkownika. Dostać się do niej możemy po otwarciu głównego menu NVDA i rozwinięciu podmenu “pomoc”. Podmenu to zawiera kilka pozycji. Po ich nazwach szybko zorientujemy się o ich przeznaczeniu.

Dodatkowe wsparcie dla użytkowników NVDA

Wskazane jest, aby program oprócz wbudowanej pomocy, posiadał dodatkowe wsparcie dla swoich użytkowników. W przypadku komercyjnych programów takim wsparciem jest na przykład telefoniczna pomoc techniczna. Ze zrozumiałych względów NVDA takiego wsparcia jest pozbawiony.

Oprócz wsparcia realizowanego przez twórców programu, jest jeszcze dodatkowo wsparcie ze strony jego użytkowników. Tego typu pomoc realizowana jest w internecie poprzez poświęcone danemu programowi strony, fora lub listy dyskusyjne.

W przypadku NVDA najwięcej informacji o programie uzyskamy na stronie projektu dostępnej pod adresem http://www.NVDA-project.org. Znajdziemy tam zarówno pliki pomocy, jak i listę dyskusyjną poświęconą programowi. Toczona na liście dyskusja odbywa się w języku angielskim.

Zrzut ekranu: Strona informacyjna listy dyskusyjnej Typhlos
Zrzut ekranu: Strona informacyjna listy dyskusyjnej Typhlos

W języku polskim, dużo informacji na temat NVDA można uzyskać na liście dyskusyjnej Typhlos. Jest to lista poświęcona technologiom wspierającym osoby niewidome. Swym zakresem tematycznym znacznie wybiega poza obszar ScreenReaderów, ale na temat NVDA też można zadać tam pytanie. Informacje o tej liście i możliwość zapisania się na nią znajdują się na stronie https://lists.adm.uw.edu.pl/mailman/listinfo/typhlos