Uwagi dotyczące adaptacji graficznej materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących

strona 2 z 3czas czytania: 7,5 minuty

Uwagi szczegółowe dotyczące adaptacji graficznej podręczników

Ponieważ adaptacja materiału ilustracyjnego w podręczniku nie wiąże się tylko z mechaniczną czynnością skalowania (wielkość nie jest najważniejsza), ale zakłada modyfikację związaną z szeregiem czynności adaptacyjnych.

Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów: 

Layout strony (układ strony, czyli sposób prezentacji materiału tekstowego i ilustracyjnego na stronie):

  • sekcje–moduły, zawierające podstawowe informacje merytoryczne,
  • skład i łamanie tekstu,
  • orientacja strony,
  • wzajemna relacja ilustracji i tekstu,

Rodzaje ilustracji:

  • ilustracje graficzne: rysunki kolorowe i czarno–białe, ilustracje malowane różnymi technikami,
  • ilustracje fotograficzne: zdjęcia kolorowe,  zdjęcia czarno–białe i monochromatyczne,

 Cechy ilustracji:

  • kolorystyka,
  • relacje przestrzenne,
  • ekspozycja obiektu/ów,
  • rodzaje linii, kontur,
Rysunek koła z barwami, od żółtego przez czerwony, niebieski po fioletowy oraz zaznaczonym silnym i słabym kontrastem, np, słaby kontrast tworzą kolory czerwony i fioletowy.
Źródło: Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących, D. Kończyk (red.) Uniwersytet Warszawski, 2008, s. 32.

Materiał tekstowy:

  • wybór kroju czcionki,
  • wielkość czcionki,
  • „gęstość” tekstu, czyli odległości między znakami, wyrazami i wierszami,
  • indeks górny i dolny, przypisy,
  • rodzaje wyróżnień w tekście,

Materiał ilustracyjny łączony z tekstem:

  • elementy tekstu w rysunku (np. „dymki”),
  • piktogramy,
  • mapy,
  • legendy w mapach,
  • krzyżówki, grafy, schematy,
  • rozsypanki wyrazowe,
  • pola do uzupełnienia tekstem w schematach, rysunkach komiksowych,

Wykorzystanie pomocy:

  • typoskop,
  • folie przezroczyste kolorowe,
  • czarny papier,
  • odpowiednie oświetlenie,
  • pulpit pod tekst,
  • pomoce optyczne – warianty do rozważenia,

Praktyczne wskazówki dla nauczyciela:

  • wycinanie elementów,
  • poprawianie (wzmacnianie) konturu i ważnych elementów np.: flamastrem,
  • drukowanie (ksero) w niewielkim powiększeniu,
  • wykorzystanie prostych programów graficznych, np.: PhotoPaint, aby dokonać niewielkiej modyfikacji w ilustracji lub mapach (ewentualne dodanie elementów czy przysłonięcie).

Adaptacja zostanie omówiona w oparciu o podręcznik do nauczania zintegrowanego (Moja Szkoła klasa 1–3, Wydawnictwo ZNIW, 2006).