Projekt Uniwersytet dla wszystkich – level up i jego działania są odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby i ocenę stanu dostępności uczelni. Założenia zostały opracowane przez zespół pracowników Uniwersytetu Warszawskiego, m.in.: Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Biura Wspomagania Rozwoju. Wszystkie założenia zostały skonsultowane z osobami z niepełnosprawnościami, które aktywnie zajmują się tematyką dostępności na UW.
Celem głównym projektu jest udoskonalenie istniejących i wypracowanie nowatorskich rozwiązań na rzecz zwiększenia dostępności kształcenia osób z niepełnosprawnościami na Uniwersytecie Warszawskim.
Cel główny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych:
- Wyrównanie szans studentów ze schorzeniami specjalnymi i problemami neurorozwojowymi oraz neurologicznymi w dostępie do studiowania, a także zwiększenie stopnia ich niezależności,
- Podniesienie kompetencji dydaktycznych, zarządczych w zakresie edukacji włączającej pracowników uczelni,
- Zniwelowanie barier dostępności: poznawczych, cyfrowych i przestrzennych utrudniających ON (pracownikom i studentom) funkcjonowanie na uczelni.
Działania w projekcie podzielono na 6 głównych zadań:
1. Model zintegrowanego wsparcia studentów z najcięższymi niepełnosprawnościami.
Celem realizacji tego zadania jest m.in.: Wyrównanie szans studentów z niepełnosprawnościami w dostępie do studiów (w tym do kierunków ścisłych i eksperymentalnych) i podniesienie stopnia ich niezależności w funkcjonowaniu na uczelni. Unowocześnienie usług transportowych poprzez zakup trzech specjalistycznych busów dla zapewnienia transportu z miejsca zamieszkania i między kampusami UW adekwatne do stanu zdrowia studenta. Wprowadzenie usługi transportu osób leżących – te założenia zostały zrealizowane.
Zorganizowanie zajęć wychowania fizycznego dostosowanych do potrzeb studentów z niepełnosprawnością. Doposażenie biblioteki głównej i wybranych wydziałowych oraz laboratoriów w specjalistyczny sprzęt poprawiający niezależność w studiowaniu i pracy studentów z niepełnosprawnościami. W 2020 r. uruchomiono wsparcie mentorów, którzy wpierają studentów bezpośrednio na wydziałach.
2. Lab3D – Laboratorium map i modeli
W ramach tego zadania w BON powstanie Laboratorium map i modeli dotykowych umożliwiające zastosowanie technologii druku 3D do tworzenia map dotykowych służących nauce orientacji przestrzennej i wykorzystania modeli przestrzennych w edukacji osób niewidomych
Korzystanie z modeli dotykowych poprawi efektywność udziału w zajęciach dydaktycznych osób z niepoprawnością wzroku, wzrośnie też efektywność nauki orientacji w rozproszonych i rozległych kampusach UW.
W ramach niniejszego zadania planowane jest również rozbudowa systemu Akademickiej Biblioteki Cyfrowej, która jest bazą zbiorów cyfrowych literatury naukowej i podręczników udostępnionych osobom niepełnosprawnościami.
3. eBON – zestaw e-usług oferowanych przez BON
eBON to zestaw narzędzi informatycznych, które będą wspierały Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami w jego działalności, umożliwiając studentom łatwiejsze i zdalne korzystanie z wszelkich usług.
Powstaną następujące e-usługi: elektroniczna rejestracja studentów w BON, internetowe zapisy na konsultacje studenckie, szkolenia technologiczne i sprzętowe, wnioski elektroniczne o pomoc asystencką (np. pomoc w przemieszczaniu się, sporządzaniu notatek, rejestracji na zajęcia, wsparcie tłumacza jęz. migowego), o usługi transportowe i wypożyczenie sprzętu. Ponadto powstanie baza budynków UW opisanych z punktu widzenia potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
4. Upowszechnianie wiedzy i standardów w zakresie dostępności.
Jednym z głównych celów tego zadania jest uruchomienie internetowego serwisu wiedzy i standardów (CEWIS), w którym prezentowane będą procedury i rozwiązania dotyczące osób z niepełnosprawnościami wdrożone na UW, a wiążących się z ich codziennymi zadaniami (np. dydaktyka, obsługa studiów, biblioteki, laby, organizacja eventów). W serwisie będą poradniki, filmy i materiały edukacyjne dla pracowników UW oraz studentów.
W ramach zadania 4 przeprowadzony zostanie szereg szkoleń: dla kadry administracyjnej potrzeby osób z niepełnosprawnościami, edukacja włączająca i procedury postępowania na UW (link do zapisów na szkolenie https://bon.uw.edu.pl/szkolenia/kadra-administracyjna/), dla administratorów i redaktorów treści w zakresie wdrażania wymogów dostępności cyfrowej na stronach internetowych uczelni oraz dla administratorów i kierowników obiektów UW w zakresie postępowania wobec osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach zagrożenia.
5. Centrum wspierania studentów z problemami neurorozwojowymi i neurologicznymi (Centrum Wsparcia Akademickiego)
Głównym celem tego zadania jest opracowanie 2 narzędzi do diagnozy funkcjonalnej dla osób w spektrum i dorosłych dyslektyków. W odpowiedzi na realizację tego zadnia uruchomiono również wsparcie autorskie dla studentów w spektrum autyzmu (więcej informacji znajduje się w artykule Tutoring studencki)
6. Likwidacja barier architektonicznych.
W ramach likwidacji barier architektonicznych zaplanowano budowę podjazdu na Mały Dziedziniec oraz montaż windy w budynku Instytutu Filologii Klasycznej. Zadanie to, to także wyposażenie wszystkich budynków uniwersytetu w systemy nawigacji wspierające osoby z niepełnosprawnościami wzroku w poruszaniu się po przestrzeni akademickiej.
Nasz profil na portalu YouTube
Działanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Projekt „Uniwersytet dla wszystkich – level up” realizowany w oparciu o umowę nr POWR.03.05.00-00-A067/19-00 zawartą pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.